زوکُــل

در جستجوی یقین

زوکُــل

در جستجوی یقین

زوکُــل

ذهن، مغز، علم-جان سرل

سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۸ ب.ظ

الان کتاب "ذهن،مغز، علم" جان سرل رو خوندم. کتاب خوبی بود. 

تو فصل اولش مساله ذهن-بدن رو مطرح میکنه و این سوال رو میپرسه که آیا ذهن چیزی غیر از فعالیت های نورونی هست؟ به نظر میرسه پدیده های ذهنی مثل ترس و شادی و درد و.. خاصیت هایی دارند بکلی متفاوت با چیزهایی بیولوژیکی یا فیزیکی که میشناسیم. مثلا اجسام فیزیکی امتداد دارند و شکل.اما این حرف رو در مورد پدیده های ذهنی مثل ترس نمیتونیم بزنیم. راه حلی که سرل ارائه میده این هست که کل ویژگی هایی داره که جز فاقد اون هست. مثالی که سرل میزنه مایع و جامد بودن مواد هست که ما وقتی این ها رو میفهمیم که مولکول ها رو  در یک سطح بالاتر مطالعه کنیم نه تک تک اونهارو.

 پس میشه گفت همین فعالیت های بیولوژیک اگر به عنوان یک کل منسجم در نظر بگیریم ویژگی داره به نام آگاهی. 

اما چیزی که من درست نفهمیدم ادعایی بود که سرل در فصل دوم کتابش در رد هوش مصنوعی کرده بود. اگر ادعای اون در مورد ذهن در فصل اول رو بپذیریم در واقع این رو پذیرفتیم که پدیدهای فیزیکی میتونند طوری کنار هم واقع بشند و چیزی به نام اگاهی رو پدید بیارن. البته به مثابه کل، پس همین پدیده های فیزیکی شرط لازم و کافی برای بوجود اومدن آگاهی رو دارند. و نیازی به مداخله چیزی ماوراطبیعی نیست. بنابر این حالا که شرایط فیزیکی خاص برای پدید آوردن آگاهی کافی هستند آیا اصولا ما میتونیم این شرایط رو بجود بیاریم؟ آیا کامپیوتر های رقمی میتونند فکر کنند؟ به نظر میرسه پاسخ بله باشه ولی سرل میگه نه. سرل میگه کامپیوتر های رقمی فقط از یک سری قواعد نحوی و صوری تبیعیت میکنند همین و بس. ما برای آگاهی نیاز به چیزی فراتر داریم. نیاز به معنی شناسی! مثال جالبی میزنه میگه فرض کنید شما در یک اتاق بسته هستید  با کلی حروف چینی و هیچ چیز اززبان چینی نمی فهمید. ولی طبق یک راهنما میتونید حروف رو کنار هم بچینید. شما راهنما رو مطالعه میکنید و حروف رو کنار هم میچینید و جملات با معنی درست میکنید. از دید یک چینی که بیرون نشسته شما یک کار معنی دار میکنید و انگار زبان چینی رو بلدید. ولی تمام کاری ک شما میکنید اینه که طبق راهنما پیش میرید و از قواعد اون پیروی میکنید. در حالی که هیچ نمیدونید چیکار دارید میکنید! 

کامپیوتر های رقمی هم درست همینطور کار میکنند. یعنی فقط از یک قانون نحوی پیروی میکنند و عاری از هر گونه معناشناسی اند. اینکه شما چقد سریع طبق راهنما حروف روبچینید باعث نمیشه که شما زبان چینی رو بفهمید! پس اصولا هرچقدر قدرت محاسبات رو هم بالا ببریم و الگوریتم های خاصی ارائه بدیم  باز نمیتونیم بگیم به چیزی به نام آگاهی دست یافتیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی